Monday, October 10, 2016

MLM Kayakan Orang Atas?

MLM KAYAKAN ORANG ATAS??

Ye ke???



3 anak cucu cicit saya yang naik rank semalam membukti kenyataan ini TIDAK BENAR.........

Mereka adalah level cucu dan cicit saya... bukan anak direct saya...

Mak Shaklee derang agak super busi.. tak sempat nk berkomitmen dgn bisnes.. tak commit untuk coaching dah...

Jadi cucu cicit saya nih, memang kami jaga, besarkan.. tatang dari dulu lagi... suka duka kami mmg bersama...

Semalam semasa naik rank pun kami bersama2... menangis bersama.. hugsssss bersama-sama.....  sob sob sob.. sapa yang pernah menjalani proses naik rank mungkin memahami situasi nih

Bila mak Shaklee mereka meninggalkan mereka, mereka lebih proaktif... lebih mandiri... rajin join aktiviti yang dibuat oleh super Upline kami di Ireach....  tak ada la tunggu kena ketuk.. sbb derang tau derang kena berdikari banyak....

Apa jadi pada mak shaklee mereka?? Dia dapatkan bonus dari mereka??  Memang sistem Shaklee sangat ADIL... plan marketing yang dibuat mmg sangat adil... akhirnya mak shaklee mereka ini mmg tak dapat apa2 dah hasil dari usaha mereka ini...

Konsep dalam Shaklee.. bila anak laju berlari.. mak tak buat pape.. nanti anak akan langkau mak dia..

Shaklee bukan sistem Piramid... sampai bebila makan hasil bawah.. Shaklee mmg totallnya bukan begitu...

Ini bisnes kita...  bukan bisnes upline kita.. kita buat kita dapat.. kita terhengeh-hengeh kita kena tinggal...

#tasneemnetwork

Sumber: Fb Haridah Sahri Mamaalya

Disclaimer: Saya merupakan SID berjaya yang berada di bawah empayar Tasneem Network. Tunjuk ajar dari leaders dalam empayar Tasneem Network sangat membantu saya untuk lebih positif, bermanfaat untuk orang lain dan berusaha untuk kembangkan potensi..Nak sertai kami? Jangan tunggu lagi..Inilah masanya untuk anda bertindak.

Yang sudah merasai #ShakleeEffects ,
Aina, 011 1984 7285

Saturday, October 01, 2016

Tips berguna untuk mak buyong tidur lena

Kak mag housemate saya mengandung nak masuk 4 bulan. Baby bump dia pun dah nampak..Dia bilang, "ain, ni kecik lagi ni..nanti dah masuk 6..7 bulan..susah mo tidur malam nanti tu..pusing kiri kanan..huhu"..

InshaAllah tips bawah ni boleh bantu atasi masalah tidur ibu ibu mengandung semua ye..hehe....





1. Elak tidur siang

Hasil carian imej untuk nap sleep

Elakkan tidur siang supaya anda senang untuk melelapkan mata pada waktu malam.


2. Tidur awal
Hasil carian imej untuk sleep

Cuba masuk tidur lebih awal dari biasa dan elakkan tidur melebihi waktu kebiasaan.

3. Elak terhidrat
Hasil carian imej untuk hidrate

Pastikan anda terhidrat untuk mengelakkan kekejangan otot. Pastikan perngambilan air anda cukup untukl mengekalkan anda terhidrat.

4. Kurangkan minum
http://www.voxpopulidublin.com/wp-content/uploads/2013/01/water-glass.jpg


Berhenti mengambil cecair beberapa jam sebelum tidur untuk mengurangkan kekerapan terjaga untuk ke toilet ketika waktu tidur.

5. Rajin bersenam

Hasil carian imej untuk walking excercise preggy mommy

Senaman secara berkala sekurang-kurangnya tiga kali seminggu membantu anda nyenyak pada malam hari. Senaman ringan seperti pilates, berjalan kaki, berenang selama 30 minit sehari akan meningkatkan aliran oksigen yang membuatkan anda tenang dan mudah tidur.

6. Say no to gadget!

Hasil carian imej untuk no gadgets


Jauhkan gajet seperti tablet, TV atau telefon pintar daripada anda sekurang-kurangnya 30 minit sebelum waktu tidur kerana ia boleh melambatkan penghasilan melatonin yang membantu anda tidur.

7. Ubah posisi tidur

Hasil carian imej untuk tidur mengiring ke kanan


Tidur dalam posisi mengiring sama ada ke kiri atau ke kanan. Anda tidak digalakkan untuk tidur terlentang semasa hamil, tentunya tidak selesa dan menyebabkan sakit belakang. Ia juga tidak digalakkan kerana boleh menekan vena kava yang menyalurkan oksigen dan nutrien kepada bayi di dalam kandungan.

8. Bantal, bantal dan bantal


https://www.pregnancypillowjudge.com/images/71B1A45wPmL.jpg
Bagi ibu hamil, anda perlukan banyak bantal untuk memberikan sokongan pada bahagian belakang dan perut. Bantal kehamilan berbentuk ‘C’ adalah opsyen terbaik.

9. Bilik yang sejuk
Imej yang berkaitan
Suhu badan yang tinggi menyebabkan anda mudah berpeluh dan panas. Pastikan bilik tidur mempunyai sistem pengudaraan yang baik seperti membuka tingkap atau kipas angin.

10. Berhenti makan yang pedas

Hasil carian imej untuk pedas


Elakkan mengambil makanan yang pedas semasa makan malam kerana ia boleh menyebabkan pedih ulu hat

...
Semoga tip berikut dapat membantu bakal ibu untuk tidur lebih lena kerana tidur berkualiti penting untuk memastikan ibu terus sihat dan cergas.

Sumber: www.majalahpama.my

Tips berguna untuk mak buyong tidur lena

Kak mag housemate aku mengandung nak masuk 4 bulan. Baby bump dia pun dah nampak..Dia bilang, "ain, ni kecik lagi ni..nanti dah masuk 6..7 bulan..susah mo tidur malam nanti tu..pusing kiri kanan..huhu"..

InshaAllah tips bawah ni boleh bantu atasi masalah tidur ibu ibu mengandung semua ye..hehe.. Selamat beramal..

1. Elak tidur siang

Elakkan tidur siang supaya anda senang untuk melelapkan mata pada waktu malam.

2. Tidur awal

Cuba masuk tidur lebih awal dari biasa dan elakkan tidur melebihi waktu kebiasaan.

3. Elak terhidrat

Pastikan anda terhidrat untuk mengelakkan kekejangan otot.

4. Kurangkan minum

Berhenti mengambil cecair beberapa jam sebelum tidur untuk mengurangkan kekerapan ketika waktu tidur.

5. Rajin bersenam

Senaman secara berkala sekurang-kurangnya tiga kali seminggu membantu anda nyenyak pada malam hari. Senaman ringan seperti pilates, berjalan kaki berenang selama 30 minit sehari akan meningkatkan aliran oksigen yang membuatkan anda tenang dan mudah tidur.

6. Say no to gadget!

Jauhkan gajet seperti tablet, TV atau telefon pintar daripada anda sekurang-kurangnya 30 minit sebelum waktu tidur kerana ia boleh melambatkan penghasilan melatonin yang membantu anda tidur.

7. Ubah posisi tidur

Tidur dalam posisi mengiring sama ada ke kiri atau ke kanan. Anda tidak digalakkan untuk tidur terlentang semasa hamil, tentunya tidak selesa dan menyebabkan sakit belakang. Ia juga tidak digalakkan kerana boleh menekan vena kava yang menyalurkan oksigen dan nutrien kepada bayi di dalam kandungan.

8. Bantal, bantal dan bantal

Bagi ibu hamil, anda perlukan banyak bantal untuk memberikan sokongan pada bahagian belakang dan perut. Bantal kehamilan berbentuk ‘C’ adalah opsyen terbaik.

9. Bilik yang sejuk

Suhu badan yang tinggi menyebabkan anda mudah berpeluh dan panas. Pastikan bilik tidur mempunyai sistem pengudaraan yang baik seperti membuka tingkap atau kipas angin.

10. Berhenti makan yang pedas

Elakkan mengambil makanan yang pedas semasa makan malam kerana ia boleh menyebabkan pedih ulu hati.
Semoga tip berikut dapat membantu bakal ibu untuk tidur lebih lena kerana tidur berkualiti penting untuk memastikan ibu terus sihat dan cergas.

Sumber: www.majalahpama.my

Tips yang perlu diikuti untuk Didik Anak Hafal Al Quran

Ibu bapa mana yang tidak impikan anak menjadi anak soleh dan solehah. Tambah membahagiakan apabila mampu menghafaz 30 juzuk al-Quran sejak usia kecil lagi. Kini,impian tersebut boleh menjadi kenyataan asalkan sahaja anda melakukan startegi yang betul sejak si comel masih kecil lagi.

Ayuh, ibu dan ayah semua, jangan berlengah lagi untuk menjadikan anak anda salah seorang daripada anak tahfiz. Inilah strategi yang mesti dilakukan.

1. Mulakan dari awal

Perkenalkan al-Quran sejak dari alam rahim lagi. Ibu atau bapa hendaklah membaca al-Quran kepada janin untuk didengari. Paling tidak, pasangkan audio surah-surah al-Quran untuk didengari. Apabila lahir, anak sudah terbiasa dengan alunan ayat-ayat suci al-Quran.

2. Kad imbasan

Seawal usia enam bulan, ajar si manja dengan huruf-huruf jawi menggunakan kad imbasan supaya dia terbiasa dengannya.

3. Sebut

Apabila dia meningkat ke usia satu atau dua tahun, suruh bayi sebut  bunyi huruf-huruf itu. Perlahan-lahan perkenalkan jenis-jenis baris iaitu baris atas, bawah, tanwin dan sebutan yang betul.

4. Surah mudah

Mulakan dengan surah-surah mudah dan pendek untuk dihafalnya. Misalnya Al-fatihah, tiga Kul dan lain-lain.

5. Baca dahulu

Biar si manja menguasai pembacaannya dahulu sebelum mula menghafal. Pastikan bacaannya betul.

6. Sabar

Bersabar dengan kerenahnya. Dia masih kecil dan sukar untuk memberikan tumpuan yang lama. Maka selang-selikan hafazan dengan aktiviti lain.

7. Berdoa

Sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar si manja dikurniakan minda yang mudah mengingati dan hati yang cerah agar mudah baginya menghafaz al-Quran seterusnya menjadi mukmin yang soleh dan solehah.

8. Minda bawah sedar

Baca surah Al-Insyirah ketika si anak dalam keadaan tidur-tidur ayam. Hal ini akan mempengaruhi dirinya menerusi minda bawah sedar. Kemudian bacakan doa Bismillah hillazi la yadurru...dan tiupkan ke ubun-ubunnya.
Ambil kesempatan untuk bercakap dengannya tentang kehendak anda yang ingin melihat dia menjadi insan yang soleh dan hafaz al-Quran.

9. Puji dan ganjaran

Berikan puji-pujian dan ganjaran kepadanya sekiranya dia berjaya menghafal surah tertentu. Pujian juga boleh memberikan motivasi kepada dirinya agar tidak mudah berputus asa. Berikan ganjaran dalam bentuk material atau moral supaya dia terus teruja melakukan perkara yang mulia ini.

10.    Makanan halal

Soal pemakanan sangat mustahak kerana anak-anak hafiz memerlukan makanan yang halal supaya dia terang hati dan mudah memberikan tumpuan dan tinggi daya ingatan.

11.    Kuatkan ingatan

Jadual hafazan dan kedudukan dirinya yang sentiasa dengan al-Quran secara tidak langsung akan melenyapkan unsur hiburan yang melampau. Mengelakkan perkara-perkara yang menumpulkan akal seperti ketawa melampau, menonton hiburan, membuat perkara lagha dan sebagainya.

12.    Amalan surah Taha 23-25

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; "Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; "Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, "Supaya mereka faham perkataanku;
Ayat  ini adalah doa Nabi Musa ketika memohon kepada Allah SWT menghadapi cabaran Firaun. Dengan izin Allah dipermudahkan bacaan dan hafazannya.

13.    Semasa bermain

Pasangkan audio bacaan al-Quran ketika si manja sedang bermain. Pilih audio dari bacaan qari kanak-kanak yang jelas, merdu dan nyata bacaannya. Pasang berulang kali kerana kelak anak akan mudah mengikutnya.

14.    Tidur

Pasangkan juga audio bacaan al-Quran ketika si manja ingin tidur. Biarkan ia berlangsung sepanjang malam sehingga si kecil bangun keesokan harinya.

15.    Di dalam kenderaan

Gunakan masa lapang ketika dalam perjalanan di dalam kereta untuk si manja mengaji al-Quran atau pun sediakan audio al-Quran dan dipasang di sepanjang perjalanan.

16.    Jadual

Sediakan waktu bacaan empat hingga lima kali sehari bagi si manja empat tahun ke atas. Pada setiap sesi, biarkan dia menghafal dengan penuh konsentrasi dan tumpuan.

Semoga niat yang ikhlas kerana Allah SWT akan mempermudahkan perjalanan ibu dan ayah mendidik anak-anak menjadi seorang Al-Hafiz.